Головна
  />
САЙТ ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЛЕБЕДИНСЬКОЇ КАТЕРИНИ ОЛЕКСАНДРІВНИ. Понеділок, 06.05.2024, 11:51



Вітаю Вас Гість | RSS
Головна
Меню сайту

Міні-чат
200

Корисні посилання


Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 9

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2016 » Вересень » 15 » Віктор Громовий: маразм №9 - "Конкурсоманія"
13:57
Віктор Громовий: маразм №9 - "Конкурсоманія"
АвторВіктор Громовийосвітній експертзаслужений вчитель України.

Прошу вас звернути увагу ось на щоу школи приходять численні листи про конкурси різних напрямків і рівнівІноді цих листів до сотні за місяцьОсь одні із найтупіших конкурсівконкурс на кращу ідею вигнання кротів з городуне застосовуючи хіміїконкурс"Якби я був горобцем", "Якби я був деревом"… Ще є численні конкурси про податкибезпеку праці і т.іОсобливо "цікаві" були конкурсні роботи про бджіл...

Згадую слова одного з викладачів універу після практики: "Вам там у школі  хоч учня живого показаличи ви весь час якісь тексти набирали?". 

Школа молитьсяколи це безглуздя припинитьсяДітибувалотаке напишуть у конкурсних роботах... Вони їм теж обридлиа більшість з них проходять у добровільно-примусовому порядку…

Лист від вчительки сільської школи

Реальні реформи плюс деконкурсизація всієї освіти

Почну з того, що я не маю нічого проти різноманітних конкурсів у школі чи конкурсів для шкіл. Звісно, якщо вони в радість дітям та вчителям.  Конкурси можуть бути справжніми детонаторами творчості, здатними пробудити дрімаючі таланти, підтримати нестандарт, відкрити дорогу «білим воронам».

Я сам був ініціатором проведення конкурсу "100 кращих шкіл України", який у 2006 році пройшов "на ура". Радий, що досі у різних куточках України про нього згадують добрим словом. Тоді ми не лише помітили і оцінили здобутки багатьох шкіл, а і сприяли налагодженню мережевої взаємодії між цими центрами  авангардної педагогіки. За кошти організаторів конкурсу за сприяння видавництва "Шкільний світ" вийшла і була безкоштовно поширена книга-каталог цих шкіл, пройшла урочиста церемонія вручення відзнак тощо. Вийшло незаформалізоване чудове свято. У цьому конкурсі взяли участь понад дві тисячі шкіл. Це попри те, що жодна бюрократична установа не була залучена до проведення цього конкурсу і ніякі важелі адміністративного впливу не були задіяні.

Для мене особисто перемога у Всеукраїнському конкурсі "Учитель року" у номінації "Керівник навчального закладу" стала єдино можливим шляхом до офіційного визнання. Тож, особисто я маю всі підстави бути конкурсофілом.

Але…  Є конкурси, які надихають, і є конкурси заради конкурсів. Не можу не чути стогону своїх колег, які страшенно потерпають від конкурсоманії.

Наші сусіди поляки мають приказку: що занадто, те не здраво. Саме так і слід оцінювати нинішню ситуацію, адже давно перейдено усі ж розумні межі охоплення усілякими конкурсами учнів та вчителів.

Школа без "доганялок"!

Школа без "доганялок"! – цей лозунг окреслює один із простих шляхів підвищення ефективності роботи школи.Адже  конкурсноперевантажена  шкільна освіта не справляється із виконанням своїх основних завданьОскільки на тещоб сіяти «розумне,добревічне» не залишається ні силні часми зрештою  пропонуємо дітям конкурси замість освіти.

На жаль, "доганялки" – це не рухливі ігри(так діти називають усі ці  конкурси). Замість справжніх ігор у доганялки дітей змушують брати участь у інших іграх дорослих людей.Найрізноманітніші  центрислужбидержавні установи  і навіть деякі громадські організації  добре навчились створювати ілюзію роботи за рахунок спихування на школу заходівякі б вони мали проводити самотужки.

Звісно, багато чого залежить від директора школи, його здатності фільтрувати паперопотоки та відбиватись від "вказівок". На жаль, в Україні не багато керівників шкіл мають сміливість протистояти конкурсоманії. Скоріше навпаки, більшість директорів шкіл розглядають колекціонування грамот та дипломів за участь у цих конкурсах як чи не єдиний спосіб відрапортувати про свою роботу. Управляння ж освіти часто сприймають таку колекція відзнак як чи не єдиний показник якості роботи школи.

Ось бачення цієї проблеми на рівні вчителя продвинутої гімназії у одному з райцентрів:

Для нас адміністрація школи сама відшуковує  різноманітні конкурситож ми «конкурсуємо» за повною програмоюнавчатися ніколи… Ці конкурси потрібно якось відфільтровувати,особливо ті за участь у яких потрібно платити гроші.

А це вкрай нетипова позиція вчителя, який знайшов у собі сили протистояти абсурду:

Як боротись із конкурсоманією?! Я просто перестала виконувати розпорядження дирекції.Звісномушу робити тещо стосується мого предметаа не просто брати участь у конкурсахякі вимагають якоїсь творчої роботи (від податківців чи  пожежників...).  Мушу,інакше атестацію не пройдуя й так у немилості свого інспектора.

А це вже висновок працівника інституту післядипломної освіти з приводу підґрунтя для конкурсоманії:

Уявіть себе плазуноммухоюжабоюсліпим кротомна якого розпочалося всенародне полювання… Точно це змоваШизоїдність творців чиновничого фольклорупомножена на фактор їхньої нудьгияку вони собі ось так розганяютьУсе це не складне математичне рівнянняв результаті якого треба дізнатисьчому дорівнює Х (ікс)? Тобтохто ж у нас дурний?

Ось лише короткий список конкурсів, який дає уявлення про масштаб проблеми:

1. Конкурс дитячого малюнку "Охорона праці очима дітей" http://ohoronapraci.kiev.ua/konkurs-malyunka/;

2. Літературний конкурс "Уявіть себе деревомщо росте в лісі..." (окреме дякую Укрпошті!)http://www.ukrposhta.com/www/upost.nsf/%28documents%29/11C48570FF190C80C22577B200250015;

http://mail.good-luck.com.ua/actions/literaturnij-konkurs-uyavit-sebe-derevom-scho-roste-v-lisi;

3. "ПОВЗИК — Птах року 2016" (організатор - Національний еколого-натуралістичний Центр)https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2016/02/25-02-46.pdf;

4. Щорічний Всеукраїнський конкурс "Вчимося заповідувати"(зновузгадуємо «незлим тихим словом» Національний еколого-натуралістичний Центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України). http://www.rivneosun.rv.ua/metodichn-dokumenti/polozhenja/-vchimosja-zapov-duvati.html;

5. "Соняшник-учитель" Див.: Положення Про проведення українознавчого конкурсу "Соняшник-учитель" http://gra-sonyashnyk.com.ua/steacher.php;

6. Всеукраїнська природнича гра "ГЕЛІАНТУС-природознавство для дорослих"(9-11 клас);

7. Всеукраїнська українознавча гра з "СОНЯШНИК" ( 1-11 клас);

8. Всеукраїнський конкурс з англійської мови "ГРИНВІЧ" (2-11 клас);

9. Міжнародний конкурс з інформатики та комп"ютерної грамотності "БОБЕР" (5-11 клас);

10. Міжнародна гра-конкурс з російської мови "РУССКИЙ МЕДВЕЖОНОК" (2-11 клас);

11. Всеукраїнський історичний конкурс "ЛЕЛЕКА" (5-11клас);

12. Міжнародний математичний конкурс "КЕНГУРУ" (2-11 клас);

13. Природничий конкурс "КОЛОСОК" (2-10 клас);

14. Всеукраїнський учнівський фізичний конкурс "Левеня".

Деконкурсизація української освіти вкрай необхідна з кількох причин:

1. Не можна допускати, щоб і надалі вся енергія паровозу йшла в свисток. Так відбувається у випадку коли школи та й інститути післядипломної педагогічної освіти зосереджують свої зусилля на абсолютно другорядних речах.

Думка вчителя з цього приводу:

"За усілякими конкурсами часто не вистачає часу на основну роботу школивчити й виховуватиЯк не агітбригадито ЮІРто "Котигорошко", то туристито пожежникиНа усі ці "свистопляски" треба направити команди учнівОт і виходить,що уроків у 9-10 класі майже немаєПісля уроків на репетицію не зберешучні просто тікаютьяк щури з тонучого корабляТа  й учителі з мізерною зарплатою не дуже рвуться "витягувати" за рахунок свого вільного часу якусь "контору" з продукування конкурсівОт і репетируємо на уроках". 

2. Необхідно змістити акценти з тих, учнів, які можуть досягнути успіху на тих, хто зазнає невдачі. Саме це є одним із простих секретів успіху передових систем освіти, зокрема, фінської школи. У Фінляндії відразу ж піднявся загальний рівень навчальних досягнень учнів, як тільки відійшли від за циклювання на переможцях усіляких конкурсів і олімпіад і зосередились на так званому «останньому учневі»(там його називають «дитиною з прихованим потенціалом»).

Щоправда, в Україні він навіть до школи не ходить…

Думка вчителя з цього приводу:

Усе ніби-то й нічогоале вимоги до робіт атасЗавдання не відповідають віковим категоріямадже не може учень класу самостійно презентацію зробити чи щось подібнеКонкурси ж спрямовані  не лише на  спеціалізовані школиа й на звичайнісінькі ЗОШіде все не такяк думають у верхах…".

"Особливо "цікаві" були конкурсні роботи про бджолиПоложення про Міжнародний екологічний конкурс "У кого бджоли у того й мед" http://www.nenc.gov.ua/1540.html 

3. Не можна добровільно-примусовими методами залучення дітей до участі в цих конкурсах сіяти негатив, створювати "стіну плачу" (так у багатьох школах називають місце, де вивішуються дипломи та грамоти переможців цих конкурсів). Навіщо потрібні перемоги заради перемоги? Причому за принципом "мы за ценой не постоим". Якщо замість радості і смаку перемоги є лише відверте роздратування і тих, хто проводить ці конкурси і тих, хто їх організовує…

Думка вчителя з цього приводу:

«Школа молитьсящоб це безглуздя нарешті припинилосьДітибуваєтаке напишуть у конкурсних роботах!!! Вони ж їм теж обридлиадже більшість з них проводяться у добровільно-примусовому порядку

Конкурс про кротів то апогей абсурдуЯ перечиталащо писали дітиОдин пропонував лякати їх пітардамиінший взагалі хотів віддати в Африку голодаючим країнам у харчще дехто банально констатувавщо кротів на городі ніколи не бачив… Стільки нісенітниці я не читала з часу коли у класі попросила дітей написати твір на тему "навіщо людям годинник". Не пішла їм тоді ця тема».

4. В Україні конкурси - це ще і бізнес на школі. Це ще один «відносно чесний» спосіб поскубти й так не переобтяжені зайвою копійкою, вчительські кишені.

Ось що пише вчитель сільської школи:

"Платні конкурси уже всім набридлиЦе не тільки "приНУДИЛовка"а й викачка грошей Якщо на безплатні конкурси вдається ще когось з учнів "вламати", то на платні вчителеві просто треба покласти свої гроші і чемно запросити дитину до участі".

На завершення моїх роздумів, пропоную два принципових підходи, які дозволять зняти проблему.

По-перше, у взаєминах із школою перш за все слід дотримуватись гіппократівського принципу "не нашкодь". Цей головний принцип надання першої допомоги  у медицині не менш актуальний і для освіти. Різниця лише в тому, що освітяни вже і не сподіваються отримати реальну допомогу від будь-кого. Вони просто благають: дайте нам дихати, не заважайте виконувати наші прямі обов’язки, не прикривайтесь школою імітуючи бурхливу діяльність! Проводьте які завгодно конкурси, святкуйте ювілеї чи пишіть "плани заходів", але без нас… Те, що буде нам до душі, ми самі віднайдемо і самі проведемо.

По друге, варто нарешті на усіх рівнях зрозуміти: школи не повинні змагатись одна з одною(в тому числі і за кількістю переможців усіляких конкурсів), а лише самі з собою. Бо, наприклад, не може бути в одній ваговій категорії елітна гімназія і "масова" школа в спальному мікрорайоні… Перша, завжди буде серед лідерів усіляких рейтингів, а друга – в нижній частині списку, яких би зусиль вона не докладала.

Цей підхід знімає низку проблем і відкриває нам шлях до справжнього прориву у роботі щодо підвищення якості освіти.

Оригінал

 

Освіта.ua
14.09.2016

 
Переглядів: 421 | Додав: Дивосвіт | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт


Архів записів

СВЯТА ТА ПОДІЇ
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

НОВИНИ ОСВІТИ

НОВИНИ ХАНО

Моя кнопка

ПОГОДА
Вільшана 

Календар
«  Вересень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Пошук

Корисні сайти


Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites


  • Copyright MyCorp © 2024 Лебединська Катерина Олександрівна
    uCoz